Podczas gdy część z nas śledzi olimpijskie zmagania, nie mniej emocjonująco jest w innej branży – turystyce. Jak kształtuje się popyt na pobyty wakacyjne w Polsce i jakie są preferencje rezerwujących? Czy tegoroczne wakacje okażą się rekordowe dla branży hotelarskiej?
Gdzie, kiedy i na jak długo rezerwujemy wakacje?
W całej Polsce, w lipcu Profitroom – system do zarzadzania sprzedażą pokoi hotelowych on-line, zarejestrował aż o 19.6% więcej rezerwacji bezpośrednich w porównaniu do roku ubiegłego. Na wyróżnienie zasługują obiekty zlokalizowane w regionie Pomorza Zachodniego – tutaj odnotowano aż 40% wzrost liczby rezerwacji rok do roku, a dla porównania – Pomorze Środkowe osiągnęło niemal 14% wzrost liczby rezerwacji bezpośrednich.
Tendencję tę potwierdza Piotr Puchała, Prezes Grupy Inwestycyjnej Prestige, inwestora Bel Mare & Aqua Resort w Międzyzdrojach: „Jako jeden z największych obiektów turystycznych w pasie nadmorskim stanowimy dobry benchmark trendów zachodzących w regionie i nie tylko. Rezerwacje bezpośrednie stanowiły aż 60%, i wzrosły o 11 punktów procentowych w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Podobnie obłożenie hotelu – w lipcu 23r. wyniosło 64%, natomiast obecnie 81% – odnotowaliśmy znakomity wzrost. To doskonały wynik zwłaszcza przy tak dużym obiekcie, jakim jest Bel Mare &Aqua Resort.” – podkreśla Piotr Puchała.
W lipcu Goście w całej Polsce dokonywali rezerwacji średnio z 9 dniowym wyprzedzeniem, w regionie Pomorza Zachodniego okno rezerwacyjne wyniosło 12 dni, a na Pomorzu Środkowym – 11 dni. Średnia cena dnia dla wszystkich regionów Polski wzrosła zaledwie o 4.7%, na Pomorzu Zachodnim o 3.2%, natomiast na Pomorzu Środkowym spadła o 0.3%
Stan rezerwacji bezpośrednich w lipcu 2024 vs 2023 w regionie Pomorza Zachodniego
Średnia długość pobytu dla wszystkich regionów w Polsce w lipcu wyniosła 2.82 dnia, w regionie Pomorza Zachodniego aż 4.23 dnia, natomiast na Pomorzu Środkowym: 3.79 dnia. Wśród najpopularniejszych konfiguracji pobytu dominują rezerwacje 2+0 (dla dwóch osób dorosłych lub dwóch osób dorosłych z malutkim dzieckiem za które nie jest doliczana opłata dodatkowa) i zarówno w Polsce jak i w regionach nadmorskich stanowią one ponad 30% wszystkich rezerwacji dokonanych w lipcu. W dalszej kolejności składano rezerwacje na konfigurację 2+1 (dwie osoby dorosłe + jedno dziecko) oraz 2+2 (dwie osoby dorosłe + dwójka dzieci).
„Bel Mare & Aqua Resort to obiekt rodzinny, wyróżniający się podobnie jak same Międzyzdroje ofertą dla dzieci, np. w tym sezonie wprowadziliśmy animacje 7h/7 dni w tygodniu. I jesteśmy chętnie odwiedzani przez rodziny – tylko w lipcu nocowało u nas 5000 dzieci. Jeśli chodzi o rezerwacje, to ponad 20% lipcowych było dokonane minimum 3 miesiące przez przyjazdem (ich średnia długość pobytu wyniosła 6-7 dni), natomiast te dokonywane na tydzień przez przyjazdem to pobyty krótsze, 4-5 dniowe. Jako ciekawostkę i swoiste zobrazowanie naszego rodzinnego podejścia niech wolno mi będzie nadmienić, że w lipcu gościliśmy także 249 czworonogów – dodaje Puchała.
To co dodatkowo wyróżnia obiekty w regionie Pomorza Zachodniego to wysoki udział rezerwacji turystów zagranicznych, którzy odpowiadają za 15% rezerwacji bezpośrednich dokonanych w tym regionie. Prym niezmiennie wiodą Goście z Niemiec, a zaraz za nimi plasują się Czesi oraz… Szwedzi.
Na chwilę obecną we wszystkich regionach Polski do zeszłorocznego stanu rezerwacji w trakcie wakacji brakuje zaledwie 18%. Natomiast co ciekawe – ilość spływających rezerwacji na okres wakacji w lipcu już teraz zagwarantowała całemu Pomorzu Zachodniemu większą liczbę rezerwacji niż w trakcie całych zeszłorocznych wakacji (lipiec + sierpień). Doskonała pogoda oraz duża elastyczność ofert w hotelach każdej kategorii pozwalają przyjezdnym na realizację kilku krótszych pobytów wakacyjnych, zamiast jednego – dłuższego. Obecnie ten region może się pochwalić już 4% wzrostem liczby rezerwacji na cały okres wakacyjny.
„To, co cieszy nas najbardziej to niegasnące zainteresowanie pobytami wakacyjnymi – w zeszłym roku o tej porze popyt na usługi hotelowe zaczął się wypłaszczać, tymczasem w tym roku wciąż jesteśmy na fali wznoszącej” – powiedziała Agata Pielacha-Janiec, Regional Director z Profitroom, dostawcy technologii wspierających realizację strategii direct booking.