56% Polaków przyznaje się do marnowania żywności w domach1. Rozpoczynający się właśnie rok szkolny, to doskonała okazja, aby przypomnieć sobie, jak można temu zapobiegać. Gdzie szukać inspiracji? Najlepiej w darmowym e-booku Netto. „Śniadaniówka, czyli drugie śniadanie z Netto. 20 prostych przepisów na słodkie i słone śniadania dla dzieci”, stworzony z redakcją Czytamy Etykiety, to źródło smakowitych przepisów i porad, które ułatwią rodzicom zapobieganie wyrzucaniu przez pociechy przygotowanych do szkoły posiłków… już od pierwszego dzwonka.
Niemarnowanie na śniadanie
Sieć sklepów Netto od lat współpracuje z Federacją Polskich Banków Żywności, m.in. przekazując nadwyżki żywności ze sklepów. Podejmuje również działania w zakresie ograniczania strat żywności, a także włącza w nie klientów, edukując ich. „Śniadaniówka” to projekt skupiający uwagę konsumentów wokół problemu wyrzucania jedzenia w kontekście szkolnych drugich śniadań. Poprzez zwiększanie świadomości Netto pragnie przyczyniać się do istotnych zmian i pozytywnie wpływać na ekosystem.
– Jak pokazują dane, w Polsce marnuje się łącznie 4,8 mln ton żywności każdego roku, na różnych etapach produkcji, dystrybucji i konsumpcji2. W Netto dbamy o edukację w tym zakresie, ale również dajemy klientom narzędzia, aby ułatwić im praktykę. Chcemy, aby nasz e-book, pełen smacznych przepisów i ciekawych informacji, stał się kompendium wiedzy zarówno dla uczniów, jak i ich opiekunów – mówi Patrycja Kamińska, PR Manager w Netto Polska.
Wartościowo i z pomysłem
W „Śniadaniówce” znajdują się propozycje drugich śniadań godnych piątki z plusem, na słodko lub na słono, takie jak serowe placuszki, omlet z jogurtem i owocami, wrap z masłem orzechowym i bananem czy pełnoziarniste tosty z mozzarellą. Te sprawdzone, zbilansowane dania dostarczą pociechom energii, niezbędnej do codziennego zdobywania wiedzy. Zjedzenie drugiego śniadania w szkole może pomóc w szybszym myśleniu oraz pozytywnie wpłynąć na koncentrację i skupienie, a nawet poprawę samopoczucia3.
E-book Netto to jednak nie tylko przepisy, ale również cenne wskazówki. Dzięki zastosowaniu kilku z nich rodziny wspólnie przygotują drugie śniadania tak, by były pełne składników odżywczych, ale również cieszyły dziecięce oko i podniebienie.
Indywidualne podejście
Każdy uczeń jest inny, dlatego kluczowym jest dostosowanie składników i wielkość porcji. Przepisy ze „Śniadaniówki” nie muszą być wykorzystywane w 100%, ale mogą stanowić inspirację, np. do poszukiwania alternatyw dla przekąsek z długim składem. W sklepach sieci Netto można kupić mnóstwo takich produktów, które znajdują się m.in. w sekcji Półka zdrowia.
– W zdrowym szkolnym jadłospisie znajdzie się miejsce dla słodkich i słonych przysmaków. Warto postawić na zamienniki wysoko przetworzonych produktów, np. owocowe żelki wyprodukowane z soków owocowych. Zachęcamy rodziców do rozmów z dziećmi na temat ich preferencji żywieniowych i wspólne eksplorowanie możliwości – dodaje Patrycja Kamińska, PR Manager w Netto Polska.
Propozycje pożywnych drugich śniadań można znaleźć w bezpłatnym e-booku, dostępnym na stronie: https://www.netto.pl/drugiesniadanie/.
W trosce o żywność
Problem marnowania jedzenia zajmuje istotne miejsce w strategii Netto, które przeciwdziała stratom żywności pod hasłem „Nie marnuję i zyskuję”. Tę samą nazwę nosi akcja sieci sklepów, w ramach której oznaczone produkty z bliskim terminem przydatności do spożycia zakupić można w specjalnej, niższej cenie.
Marka troszczy się także m.in. o planowanie zatowarowania w sklepach, uwzględniając wyniki sprzedaży czy korzysta ze sztucznej inteligencji w celu prognozowania obniżek cenowych produktów ze zbliżającą się datą ważności. Wszystko po to, by start żywności było jak najmniej.
O Netto Polska:
Sieć handlowa Netto obecna jest na polskim rynku od 28 lat. Przez ten czas wypracowała pozycję jednego z największych sprzedawców detalicznych w kraju, posiadając aktualnie ponad 660 sklepów i zatrudniając ponad 9 tys. osób. W sklepach sieci znaleźć można szeroką ofertę produktów spożywczych, w tym marek własnych (m.in. Sztuka Mięsa, z Zieleniaka, Premieur, Miletto), jak również asortyment non-food. Netto stawia na komfort zakupów: wyróżniający się na rynku design sklepów, szerokie alejki, którymi łatwo się poruszać, strefy odpieku pieczywa w większości placówek czy kasy samoobsługowe, które pojawiają się w kolejnych lokalizacjach – wszystko to sprawia, że liczba klientów Netto stale rośnie. Sieć obecna jest również na rynkach w Danii i Niemczech.
Więcej o ofercie na stronie www.netto.pl oraz w gazetkach reklamowych sieci www.netto.pl/gazetka-netto/.
1 https://bankizywnosci.pl/swiatowy-dzien-zywnosci-2023/.
2 NIE MARNUJ JEDZENIA 2023 Światowy Dzień Żywności, Banki Żywności. Szacunek badaczy w ramach projektu PROM (Program Racjonalizacji i Ograniczenia Marnotrawstwa Żywności).
3 https://www.netto.pl/drugiesniadanie/.